fargbomb.blogg.se

En vardag med alla dess känslor och roliga äventyr. Livets alla gåtor, tankar & funderingar. Varje dag är en ny sida, som i en saga!

Vänskap.

Publicerad 2015-11-11 00:18:00 i Allmänt,

Det är några böcker som behöver läsas... 50 sidor ur GT, NT och Koranens budskap. Plus Bhavada Gita, LO, Wikströms och Coogan på ca 100 sidor. Jag vet inte vart jag ska börja då jag endast har två av dessa böckerna. Wow. Borde kräva liiite mer utav mig själv, komigen det är ingen lekstuga längre. 
Det stavas Uppsala Universitet.
   Vilken fantastisk upplevelse det var och ÄR att vara student i Uppsala, älskade och härliga stad. Det har vankats pubrundor, temafester, förfester, tentafester, gasquer, 04-släpp och korridorsfester. Sjukt mycket fest i know, men kan tänkas så har jag absolut inte deltagit speciellt mycket på allt detta iallafall inte utifrån min defenition mycket. Ha!
   I skrivandes stund så tittar jag lite småt på klockan o undrar för mig själv om jag inte borde gå till sängs strax för att imorgon är det fullrulle. Precis som jag för det mesta gillar det. Precis som livet som student ska vara (iallafall första terminerna).Det startar med föreläsning om skapelseberättelsen, vilket jag inte har läst ett shit om skulle ljuga annars....O det är ju fult. Fortsättning följs med rast och en till föreläsning, efter detta väntas en Teologpubrunda. Detta ska bli supermegakul. Till råga på det kan det hända att jag bakis tvingas (!!!) skriva en bokrapport av Wikstöms bok på torsdag morgon och hela dagen. Precis sådär alldels perfekt. Perfektion som Winnie skulle ha sagt. 
   Ordet vänskap har cirkulerat i mitt huvud sedan ca klockan 15 idag och jag måste skirva ned några ord här. Vänskap för mig är något som är växande, orehört fint, betydelsefullt och tryggt. Ett ord som kan innefatta och betyda kanske femtio tals olika saker beroende på i vilket sammanhang och vem eller vilken grupp man talar till/om det med. Idag på mitt nya jobb så har det inlett med ett tema som är just vänskap och detta gör mig så glad i hjärtat, eftersom att det i tidig ålder ger eleverna/barnen en möjlighet att skapa en uppfattning om ordet, ta det till sig och ge det en egen mening. I början lyssnade barnen nyfiket på vilken uppgift vi skulle ta oss an, jag talade med mild röst och förklarade hur det skulle gå till. Den här uppgiften var väl inte den enklaste jag haft hand om och kanske till och med den första. Slutade inte så himla bra, sprang in massa barn och några satte sig i "ringen". En lärare var tvugen att komma in och säga ifrån och samtidigt en mamma som också rött till. Barn är barn, men ack så kloka.... Jag är ny för barnen och inte utbildad pedagog, det kan ha testat mina gränser och/eller velat ha min och resten av kompisarna uppmärksamhet. Jag förstår ändå dessa barn eftersom att jag själv på något plan är ett barn eller åtminståne känner och behandlas som ett barn i vissa stunder/ tillfällen. En problematik i sig. "Man måste vara en smula barn för att kunna vara vuxen", ett klychigt citat som beskriver det bra! Jag tycker att detta tema var hur bra som helst och jag vet att många av barnen i ringen tyckte detsamma, vilket var en bra grund ändå även om inte allting fungerade bra under min "gruppövning". Det hade varit kul mer mer debatt med barnen kring vänskap och det som jag kunde höra så fanns det minnsann många tankar. Jag tackar för den här upplevelsen och den kommer defenitivt ha givit mig något. Lämnar mina söta och mindre lydiga barn som ett barn sade "ADHD-barn" och jag svarade att det är inget som man ska skoja... Säger det med kärlek iallafall, mina mindre lydiga barn. 
   Middagen serverades hos min kära Linn. Vi pratade om känslor, livet och om vänskapen. Vänskap är något man inte bara får, det kan vara lätt att hitta en vän, men att inte behöver göra någon ansträgning för att hålla kvar den krävs ändå mycket av dig själv. På senare tid har jag lärt mig mer om vad vänskap innebär, vad den innebär för mig, hur jag förhåller mig till den rent praktiskt och även med de band man skapat med en människa. Det går att vara rädd för vänskap. Rädd för att släppa in. rädd för att visa sina känslor, rädd för att våga vara sig själv, rädd för att bli behandlad dåligt, rädd för att inte bli prioriterad(definitionsfråga) och rädd för att bli lämnad, ensam. Det handlar mycket om tillit, lojalitet och ärlighet.
 
Klockan har blivit för mycket.... Ha de. 
Puss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Isabella

Hej! Jag är en glad 22-åring, är en liten drömmare och är nyfiken på vad livet har att erbjuda! Jag älskar att... läsa böcker (biografier står högst), måla, dricka te, äta lakrits, umgås i sällskap med roliga människor som får mig att skratta, att prata om livet och jag älskar så mycket saker så listan kan nog göras väldigt lång. Mitt drömyrke och mål är att bli polis. Så vi får se vart min väg tar mig!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela